فرشته حسینی (بازیگر)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرشته حسینی
زادهٔ۶ اردیبهشت ۱۳۷۶ ‏(۲۶ سال)
تهران، ایران
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۳۸۸–اکنون
همسر(ها)نوید محمدزاده (ا. ۱۴۰۰)

فرشته حسینی (زادهٔ ۶ اردیبهشت ۱۳۷۶) بازیگر ایرانی افغان تبار است.[۱][۲][۳][۴] او فعالیت حرفه‌ای خود را از ۹ سالگی با نمایش‌های تئاتر آغاز کرد. بازی در فیلم رفتن (۱۳۹۵) نخستین حضور او در سینما بود. او در سال ۱۴۰۰ برای ایفای نقش در فیلم دسته دختران دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را کسب کرد.

آغاز زندگی و کار[ویرایش]

فرشته حسینی در ۶ اردیبهشت ۱۳۷۶ در تهران از پدر و مادری افغانستانی زاده شد.[۵] او در خانواده‌ای پرجمعیت به دنیا آمده و شش خواهر و یک برادر دارد. حسینی در کودکی زندگی سختی داشت و برای تأمین هزینه‌های مدرسه‌اش مجبور بود تا دیرهنگام در کارگاه خیاطی کار کند.[۶]

حسینی از دانش‌آموختگان اصغر محبی، مهتاب نصیرپور و محمد رحمانیان است.[۷] او فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۸۵ زمانی که ۹ سال سن داشت آغاز کرد و به‌دلیل سخت‌گیری خانواده‌اش، فعالیتش را از تئاتر شروع کرد. او در کنار تئاتر، در فیلم‌ها و مستندهایی نیز بازی کرد.[۶]

او نخستین‌بار برای بازی در فیلم مستند من یک بازیگر شادم به کارگردانی سامره رضایی در سال ۱۳۹۴ جلوی دوربین رفت. همچنین سال بعد با بازی در فیلم رفتن به کارگردانی نوید محمودی در جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم مراکش موفق به کسب بهترین بازیگر زن شد.[۸]

حسینی برای بازی در مجموعهٔ قورباغه (۱۳۹۹) نامزد جایزه حافظ بهترین بازیگر زن درام شد.[۹] هومن سیدی سازندهٔ این مجموعه، تصمیم گرفت از رقابت این مجموعه و بازیگرانش در جشن حافظ انصراف دهد.[۱۰] حسینی برای بازی در دسته دختران (۱۴۰۰) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر شد،[۱۱] اما در نهایت دیپلم افتخار را دریافت کرد.[۱۲]

زندگی شخصی[ویرایش]

در اردیبهشت ۱۴۰۰، نوید محمدزاده، هم‌بازی حسینی در قورباغه با انتشار پستی از تولدش در اینستاگرام رابطهٔ خود را اعلام کردند.[۱۳] این دو در تیر ۱۴۰۰ ازدواج خود را تأیید کردند.[۱۴]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

سینما[ویرایش]

سال عنوان نقش کارگردان منا.
۱۳۹۵ رفتن فرشته نوید محمودی
۱۳۹۶ شکستن همزمان بیست استخوان هنگامه جمشید محمودی
۱۳۹۷ یلدا مسعود بخشی
۱۳۹۷ سونامی ترگل ابراهیمی میلاد صدرعاملی
۱۳۹۷ هفت و نیم فرشته نوید محمودی
۱۴۰۰ دسته دختران سیمین منیر قیدی [۱۵]
۱۴۰۱ چرا گریه نمی‌کنی؟ علیرضا معتمدی [۱۶]

نمایش خانگی[ویرایش]

سال عنوان نقش کارگردان منا.
۱۳۹۸-۹۹ قورباغه لیلا هومن سیدی [۱۷]
۱۴۰۲ جنگل آسفالت هنگامه پژمان تیمورباش [۱۸]

تئاتر[ویرایش]

  • خشونت علیه زنان
  • سینماهای من
  • شازده کوچولو
  • ماهی سیاه کوچولو
  • من موجودی احساساتی هستم
  • یک خاطره، یک مونولوگ، یک فریاد و یک نیایش
  • من یک سالوادورم

پانویس[ویرایش]

  1. «فرشته حسینی: خودم را ایرانی می‌دانم». ایسنا. دریافت‌شده در ۴ فوریه ۲۰۲۱.
  2. ««فرشته افغانستان» در مراکش درخشید». جام جم آنلاین. دریافت‌شده در ۷ آوریل ۲۰۱۸.
  3. «بازیگر افغانستانی فیلم رفتن: الگوی دختران افغانستان هستم». خبرگزاری فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۷ آوریل ۲۰۱۸.
  4. «فرشته حسینی بازیگر زن: سینمای افغانستان رو به پیشرفت است». خبرگزاری افغان ایرکا. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۷ آوریل ۲۰۱۸.
  5. «معرفی بازیگران سریال قورباغه، سریال شبکه نمایش خانگی». آفتاب. ۲۵ آذر ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۲۴.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «بیوگرافی فرشته حسینی بازیگر ایرانی افغانی نقش لیلا در سریال قورباغه». سبزپندار. ۱۲ آبان ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۸.
  7. «در گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران با بازیگر نقش اصلی «رفتن» مطرح شد». باشگاه خبرنگاران جوان. ۱۱ آبان ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۷ آوریل ۲۰۱۸.
  8. «فرشته حسینی، ستاره جشنواره مراکش». یورو نیوز.
  9. «اعلام نامزدهای بخش تلویزیون بیست و یکمین جشن حافظ». مهر. ۲۳ آبان ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۲۴.
  10. «انصراف «قورباغه» از جشن حافظ». انصاف. ۲۴ آبان ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۲۴.
  11. «نامزدهای نهایی چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند». ایرنا. ۲۱ بهمن ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۲۴.
  12. «اسامی برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر». ایرنا. ۲۲ بهمن ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۲۴ – به واسطهٔ دنیای اقتصاد.
  13. «نوید محمدزاده و فرشته حسینی ازدواج کردند؟ + فیلم و ماجرای تولد در اینستاگرام». ایمنا. ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۴۰۰.
  14. «نوید محمدزاده با فرشته حسینی بالاخره ازدواج کرد!». انصاف. ۲۹ تیر ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۴۰۰.
  15. مرادی، علیرضا (۳ خرداد ۱۴۰۰). «تولید فیلم «دسته دختران» با موضوع مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر». خبرگزاری جمهوری اسلامی. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۴۰۰.
  16. «بازیگران فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» از جشنواره فجر اعلام برائت کردند». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳.
  17. «سریال قورباغه از لینک تماشا تا تاریخ پخش + تیزر رسمی». ایمنا. ۲۵ آبان ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۴۰۰.
  18. «سریال «جنگل آسفالت» به شبکه نمایش خانگی رسید + خلاصه و بازیگران سریال جدید پژمان تیمورتاش». ایمنا. ۳ فروردین ۱۴۰۳. دریافت‌شده در ۲۲ مارس ۲۰۲۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]