کاوه آفاق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاوه آفاق
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۲ ‏(۴۰ سال)
تهران، ایران
ژانرپاپ راک، راک
ساز(ها)گیتار، گیتار الکتریک، گیتار کلاسیک، گیتار آکوستیک
سال‌های فعالیت۱۳۸۰–کنون
همکاری‌های مرتبطد ویز
اعضای پیشینحامد قناد، ایمان محمدی، پدرام آزاد، علیرضا رضا پور

کاوه آفاق (زادهٔ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران) خواننده راک به زبان فارسی و انگلیسی، آهنگساز، ترانه‌سرا، تنظیم‌کننده، و نوازندهٔ گیتار الکتریک و همچنین بازیگر و نقاش ایرانی است.[۱][۲][۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

کاوه آفاق ابتدا به نواختن ساز گیتار کلاسیک پرداخت و سپس شروع به نواختن گیتار الکتریک کرد و آن زمان بود که به موسیقی راک علاقه‌مند شد و به آهنگسازی و ترانه‌سرایی پرداخت.

پارت نخستین گروهی بود که وی تأسیس کرد و با آن اولین اجرای زندهٔ موسیقی خود را در دانشگاه خیام روی صحنه برد، سپس با گروهی به‌نام «کاویان» تا سال ۱۳۸۳ اجراها و کنسرت‌هایی برگزار کردند.[۴]

او سال ۱۳۸۴ گروه راک ایرانی د ویز (The Ways) را به‌اتفاق اعضا تشکیل داد و سال ۱۳۹۰ با دلخوری و جنجال بسیار، این گروه را رها کرد.[۵][۶]

او همچنین در کارنامهٔ خود خوانندگی و آهنگسازی برای تئاترها[۷] و فیلم‌هایی مثل رخ دیوانه،[۸][۹] مسابقهٔ تلویزیونی ضد گلوله،[۱۰] سریال تلویزیونی «سارق روح»،[۱۱][۱۲] «شب‌های مافیا» و برنامهٔ تلویزیونی «رخ‌به‌رخ» را دارد.[۱۳] او فارغ‌التحصیل رشته‌های معماری و علوم اجتماعی است. و فیلم لامینور جز دسته فیلم های خانوادگی هست که کاوه آفاق در آن نقش داشته است و اهنگ رفیق من باش را سروده است

جوایز[ویرایش]

  • دومین جایزهٔ جشنوارهٔ جهانی موسیقی زیرزمینی، برای آهنگ قصهٔ زیرزمین، (که با همراهی یاس، اروین خاچیکیان و آراد آریا آن را خوانده‌است)، ۲۰۱۰[۱۴]
  • جایزهٔ بهترین اجرای زندهٔ بخش موسیقی روز در پنجمین دورهٔ جشنوارهٔ مقاومت، ۱۳۹۲[۱۵]

ترانه‌سرایی[ویرایش]

مجموعه ترانه‌های کاوه آفاق تحت عنوان «تهران-۵۷» که یک مجموعهٔ ترانهٔ راک فارسی است سال ۱۳۹۶ منتشر شده‌است.[۱۶]

سینما و تلویزیون[ویرایش]

آفاق بازی در تئاترها و فیلم‌هایی را در کارنامهٔ خود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به فیلم سینمایی لا مینور ساختهٔ داریوش مهرجویی و خاک‌بازی اشاره کرد. آفاق در نمایش راه پله به نویسندگی و کارگردانی سپیده میرحسینی با بهاره رهنما همبازی شده‌است.[۱۷]و سریال «سارق روح»[۱۸][۱۲] و تئاترهای درخت بلوط،[۱۹] خاکستری[۲۰] و مجموعهٔ تلویزیونی «خانه امن»[۲۱] و … اشاره کرد.[۲۲]

نقاشی[ویرایش]

کاوه آفاق نقاشی را نیز تحت تأثیر محیط خانواده از نوجوانی و در دورهٔ دانشگاه همواره موازی با موسیقی پیش می‌برده‌است و تا امروز چند نمایشگاه انفرادی و گروهی از آثار تجسمی خود برپا کرده‌است؛ که می‌توان به نمایشگاه‌های سمفونی صلح،[۲۳] رنگی برای تمام فصول،[۲۴] یک در میلیون[۲۵] و … اشاره کرد.

آلبوم‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «کاوه آفاق | خبرگزاری تسنیم | Tasnim». www.tasnimnews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۹.
  2. جم، Jamejam, جام. «جام جم نوا - کاوه آفاق». jamejamonline.ir (به IR). دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  3. ««راک» یعنی آفاق نه آن که بلیتش 300 هزار تومان است / ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  4. «بیوگرافی کاوه آفاق | ویکی صدا». wikiseda.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  5. «کاوه آفاق: ایران می‌مانم، مجوز هم می‌گیرم، کنسرت هم می‌گذارم - سایت خبری تحلیلی موسیقی پارس :: اخبار موسیقی :: گزارش کنسرت». سایت خبری تحلیلی موسیقی پارس :: اخبار موسیقی :: گزارش کنسرت. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  6. «The Ways بدون کاوه آفاق به راه خود ادامه می‌دهد». Musicema.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۳.
  7. «کاوه آفاق موسیقی تئاتر می‌سازد». ایسنا. ۲۰۱۷-۰۶-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  8. tnews.ir. «کلیپ تیتراژ پایانی "رخ دیوانه " اثری از کاوه آفاق و کارن همایونفر | فیلم - موج آنلاین». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۸.
  9. «از کاوه آفاق تا 412 مستند پرتره متقاضی حقیقت». ایسنا. ۲۰۱۶-۱۰-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  10. «کاوه آفاق تیتراژ مسابقه «ضدگلوله» را خواند». Musicema.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  11. «کاوه آفاق برای سریال «شبکه» تیتراژ خواند». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۸-۰۱-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ جم، Jamejam, جام (۲۰۱۸-۰۱-۳۰). ««سارقان روح» سریال جدید شبکه پنج». Jamejam Online (به IR). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۱.
  13. «کاوه آفاق برای «رخ به رخ» تلویزیون می‌خواند». ایسنا. ۲۰۲۱-۱۰-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۳۰.
  14. «بزرگترین مسابقه موسیقی راک ایرانی - مصاحبه دویچه وله». دویچه وله.[پیوند مرده]
  15. «پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت برگزیدگان خود را شناخت - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  16. «مراسم رونمایی از کتاب ترانه‌های کاوه آفاق برگزار شد / «تهران ۵۷» در آذر ۹۶ رونمایی شد -. :: موسیقی ایده‌آل ::». . :: موسیقی ایده‌آل ::. ۱۳۹۶-۰۹-۱۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  17. "Kaveh Afagh". IMDb (به انگلیسی). Retrieved 2018-02-12.[پیوند مرده]
  18. «کاوه آفاق تیتراژ سریال «شبکه» را می‌خواند». اخبار سینمای ایران و جهان - سینماپرس. ۲۰۱۸-۰۱-۲۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  19. «استقبال از کاوه آفاق در ˝درخت بلوط˝». خبرگزاری هنر ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  20. ««کاوه آفاق» در «خاکستری» بازی می‌کند». Musicema.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  21. «کاوه آفاق در نقش قاچاقچی ارز/ خواننده پاپ به «خانه امن» رسید». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۰-۰۷-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۰.
  22. PARHA-NP.V.5.1.1. «برای ارتباط با مخاطبان به تئاتر آمدم». روزنامه شرق. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  23. «نقاشی سفارش‌پذیر است ولی موسیقی نه/ بیش از هر چیز پژوهشگرم». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۶-۰۶-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  24. «نمایشگاه نقاشی "رنگی برای تمام فصول" کاوه آفاق». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.[پیوند مرده]
  25. «کاوه آفاق با تیپ متفاوت در میان نقاشی‌هایش در گالری ثالث/گزارش تصویری». ایران آرت. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  26. صبا، خبرگزاری. «موسیقی راک امروز ما نیاز به زمزمه‌پذیری دارد». خبرگزاری صبا. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.[پیوند مرده]
  27. «آلبوم «با قرص‌ها می‌رقصد» با صدای «کاوه آفاق» منتشر شد». Musicema.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  28. «کاوه آفاق: این آلبومِ بهترین‌های من است». Musicema.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۲.
  29. «آلبوم لوتوس کاوه آفاق منتشر شد». پارس نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۱.[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]