محی‌الدین فاضل هرندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

محی الدین فاضل هرندی
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۱۳ هرند
درگذشته۱۳۸۵ قم
قومیت ایران
دورانعالم شیعی
منطقههرند، اصفهان
مذهبشیعه دوازده‌امامی
حزب سیاسیفدائیان اسلام - حزب جمهوری اسلامی
آثار معروفترجمه و شرح المکاسب، حریم در فقه شیعه، انفال
استادانسید حسین طباطبایی بروجردی، روح‌الله خمینی، سید محمد محقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، محمد علی اراکی، سلطانی طباطبایی، جواد تبریزی، مصطفی خمینی، موسی صدر و …

محی الدین فاضل هرندی (زاده ۱۳۱۳ در هرنداصفهان - درگذشته ۱۳۸۵ در قم)، از روحانیون شیعه، اساتید حوزه علمیه و از فعالان و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب به شمار می‌رفت، او سه دوره نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی بود.

ابتدای زندگی و تحصیل[ویرایش]

فاضل هرندی در سال ۱۳۱۳ در هرند به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۲ به همراه خانواده، به اصفهان مهاجرت کرد و ادبیات و مقدمات را نزد پدرش که از علمای تراز اول آن دوره در حوزه علمیه اصفهان به شمار می‌رفت، آموخت. سپس در سال ۱۳۳۰ به قم رفت و تا سال ۱۳۳۷ به تحصیل پرداخت. هرندی دایی مصطفی تاج‌زاده است.

اساتید[ویرایش]

فاضل هرندی نزد اساتیدی از جمله روح‌الله خمینی، سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، محمدعلی اراکی و بسیاری از علمای دیگر حوزه علمیه قم و اصفهان درس خوانده است.[۱]

اجازات[ویرایش]

فاضل هرندی از چندین استاد و علمای عصر خود اجازه اجتهاد داشت. از جمله: سید محمدرضا گلپایگانی، سید علی خامنه‌ای و حسینعلی منتظری

درگذشت[ویرایش]

فاضل هرندی در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۵ در شهر قم به علت بیماری کبد در گذشت و پیکرش پس از اقامه نماز توسط حسین وحید خراسانی در حرم فاطمه معصومه به خاک سپرده شد.[۱]

پیام تسلیت[ویرایش]

در پی فوت وی، رهبر جمهوری اسلامی درگذشت وی را تسلیت گفت. متن این تسلیت به شرح زیر می‌باشد:[۲]

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محی الدین فاضل هرندی رحمه الله علیه را به خانوادهٔ محترم و فرزندان مکرم ایشان و نیز به همهٔ علاقمندان وارادتمندان آن عالم خدوم و مجاهد تسلیت می‌گویم، ایشان عمری را در خدمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه گذرانیدند، و امید است خدمات ایشان در نزد حضرت حق جل و علا مشکور و روح ایشان مشمول مغفرت و رحمت‌الهی باشد.

سید علی خامنه‌ای

۲۷/اردیبهشت/۱۳۸۵

آثار[ویرایش]

  • مجموعه ۱۴ جلدی ترجمه و شرح المکاسب
  • حریم در فقه شیعه
  • کتاب انفال

فعالیت سیاسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «مروری بر زندگینامه آیت‌الله فاضل هرندی به بهانه نهمین سالگرد ارتحال». پایگاه خبری تحلیلی شرق اصفهان. ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۲۴ فروردین ۱۳۹۵.
  2. http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=213
  3. «معرفی نماینگان مجلس شورای اسلامی - دورهٔ اول». مجلس شورای اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اكتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۴ فروردین ۱۳۹۵. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  4. «معرفی نماینگان مجلس شورای اسلامی - دورهٔ دوم». مجلس شورای اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۴ فروردین ۱۳۹۵.
  5. «معرفی نماینگان مجلس شورای اسلامی - دورهٔ سوم». مجلس شورای اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اكتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۴ فروردین ۱۳۹۵. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)