غانم سواری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
غانم سواری
زادهٔ۳ نوامبر ۱۳۲۳ ‏(۷۰۰ سال)
بستان
محل زندگیایران
ملیتایرانی
پیشهدبیر بازنشسته، پژوهشگر، فعال میراث فرهنگی
سال‌های فعالیتاز سال ۱۳۴۲ تاکنون
کارهای برجستهپژوهشگر حوزهٔ میراث فرهنگی استان خوزستان، پژوهشگر پیوستگی ادیان الهی در ایران، معرفی و شناسایی بسیاری از آثار باستانی و تاریخی
فرزندانسه پسر و سه دختر

غانم سواری متولد سال ۱۳۲۳ خورشیدی در بستان، پژوهشگر، فعال میراث فرهنگی، مدرس و دبیر بازنشسته. او نخستین کسی بود که میراث فرهنگی شهرستان حمیدیه را به همگان معرفی نمود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را شهرستان سوسنگرد گذرانده و با مدرک دیپلم در آموزش و پرورش استخدام شد. متعاقباً به شهرستان اهواز منتقل شد و مدرک فوق دیپلم و سپس لیسانس را در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه جندی شاپور سابق (شهید چمران) اهواز دریافت نمود و مدت ۳۰ سال در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان‌های شهرستان شاهرود و استان خوزستان تدریس نمود.

پس از بازنشستگی در دورهٔ اول انتخابات شورای شهر حمیدیه شرکت نموده و رتبه اول را احراز نمود و مدت ۴ سال رئیس و نایب رئیس شورای شهر حمیدیه و متصدی کمسیون فرهنگی بود.

در زمینه میراث فرهنگی به مدت چندین سال در سمت رئیس انجمن میراث فرهنگی حمیدیه فعالیت داشته و به شناسایی و شناساندن آثار باستانی و ثبت دو اثر باستانی و جلوگیری از تخریب آثار باستانی فعالیت نمود.[۱][۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «کوشک یکصدساله حمیدیه نیاز به مرمت اضطراری دارد». خبرگزاری برنا. ۵/۰/۱۳۹۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. «خسارات وارده به کوشک حمیدیه دوسال پیش حدود ۶۰ درصد بود». مردم سالاری. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۳۹۲/۰۴/۲۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. «کوشک حمیدیه درحال تخریب». فرهیختگان آنلاین. ۲۴ مهر ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۲.
  4. «چرا «کوشک» احیا نمی‌شود؟». قدس آنلاین. ۲ بهمن ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ مه ۲۰۲۰.
  5. «کتیبه‌های اشکفت سلمان تغییر هویت داده‌اند» چه کسی پاسخ‌گوی تخریب اثر ۲۷۰۰ سالهٔ ایذه است؟». خبرگزاری ایسنا. ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۵.
  6. «بازسازی برخی از آثار باستانی خودسرانه و بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی». شوشتر نیوز. ۸ بهمن ۱۳۸۴.
  7. «رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی حمیدیه». رونامه اعتدال. ۱۳ شهریور ۱۳۸۶.[پیوند مرده]
  8. «ساخت و سازهایی در محوطهٔ تاریخی حمیدیه خوزستان انجام شده‌اند». (شاسا) شبکه اطلاع‌رسانی ساختمان ایران. ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶.[پیوند مرده]
  9. «کوشک حمیدیه؛ یک قدم تا مرگ+عکس». خبرگزاری میرات فرهنگی. دهم مهر۱۳۸۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  10. «بیلهای مکانیکی به جان یک اثر ملی افتادند/ کوشک حمیدیه در حال تخریب». خبرگزاری مهر. ۲۴ مهر ۱۳۹۱.
  11. «شهر باستانی «منجنیق» هنوز ثبت ملی نشده است». راوی - پایگاه جمع‌آوری و ذخیره‌سازی اخبار کشور. ۱۳ بهمن ۱۳۸۸.[پیوند مرده]
  12. «بیلهای مکانیکی به جان یک اثر ملی افتادند/ کوشک حمیدیه در حال تخریب». واضح. ۲۴ مهر ۱۳۹۱.
  13. «شهر باستانی منجنیق هنوز ثبت ملی نشده است». انجمن دوستدران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان. ۱۴ بهمن ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۲.
  14. «بیلهای مکانیکی به جان یک اثر ملی افتادند/ کوشک حمیدیه در حال تخریب». پایگاه خبری انعکاس. ۲۴ مهر ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ مارس ۲۰۱۳.