ساتیا سای بابا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساتیا سای بابا
सत्य साईं बाबा
زادهٔ۲۳ نوامبر ۱۹۲۶
پوتاپارتی در هند
درگذشت۲۴ آوریل ۲۰۱۱ (−۸۴ ساله)
بیمارستانی در شهر پوتاپارتی (عارضه قلبی)
ملیتهندی
پیشهمدعیان خداگونگی تجسم خداوند اواتار
سال‌های فعالیتاز سن ۱۴ سالگی
از ۲۳ مه ۱۹۴۰ تا ۲۴ آوریل ۲۰۱۱

سای بابا (به هندی: सत्य साईं बाबा)(به انگلیسی: Sri Sathya Sai Baba)(۲۳ نوامبر ۱۹۲۶–۲۴ آوریل ۲۰۱۱)[۱] یک گورو هندی، شخصیت عرفانی، خیر و یک معلم بوده‌است. او ادعا می‌کرد که تناسخ سای بابا شیردی است، قدیسی روحانی و خدمتگزاری معجزه گر که در سال ۲۰۱۱ درگذشته‌است؛ و تعالیمی مرکب از آیین هندو و مسلمانی داشته‌است. وی در دهکده‌ای کوچک به نام پوتاپارتی در هند به دنیا آمد.[۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰]

زندگی[ویرایش]

ساتیا سای بابا[۱۱] در ۲۳ نوامبر۱۹۲۶[۱۲][۱۳] در دهکده‌ای کوچک به نام «پوتاپارتی» به دنیا آمد. پدر او «پداونکاپاراجو» و مادرش «ایشوارامباً بودند. ساتیا، فرزند چهارم خانواده‌ای فقیر و مؤمن بود و به‌جز او خانواده راجو یک پسر و دو دختر دیگر نیز داشتند.[۱۴]

ساتیا سای بابا

مادر وی ایشواراما ادعا کرده بود که تولد وی همراه با معجزه بوده‌است.[۱۵][۱۶] خواهران و برادرانش شامل برادری بزرگتر به نام رتنام سشام راجو (فوت ۱۹۸۴)، خواهرانی به نام‌های ونکاما (فوت ۱۹۹۳) و پارواتاما (فوت ۱۹۹۸) و برادری کوچکتر به نام جاناکیرامیاه (فوت ۲۰۰۳) بوده‌اند. گفته شده که در کودکی، اگرچه در درس و مدرسه استثنایی نبوده اما فوق‌العاده باهوش و نیکوکار بوده‌است، و بیشتر به امور معنوی علاقه داشته‌است. او استعداد بی نظیری در موسیقی مذهبی، رقص و تئاتر داشت و به آهنگسازی و شعر و شاعری علاقه‌مند بود.

اوایل زندگی و معرفی خود به عموم[ویرایش]

در سال ۱۹۴۰، ساتیا سای بابا اعلام کرد که روح سای بابای شیردی است که در کالبدی جدید تجسم یافته‌است. می‌توان گفت که بیشتر اطلاعاتی که دربارهٔ اوایل زندگی سای بابا در اختیار است زندگی‌نامه ای است که توسط اطرافیان وی ساخته شده و در آن به تقدس و تحسین او پرداخته‌اند. زندگی‌نامه‌ای که حکایاتش برای پیروان سای بابا مفهومی خاص داشته و دال بر الهی بودن اوست.[۱۷][۱۸][۱۹] بر اساس گفته‌های پیروان او در آن زمان فرزند اسواراما و پداونکاما راجو راتناکارام (که مدرس منطقه بود) به نام ساتیانارایانا راجو در روستای پوتاپارتی که در آن زمان تحت فرمان بریتانیا بود به دنیا آمد[۲۰][۲۱][۲۲]

گفته شده که او می‌توانسته چیزهای از قبیل غذا و شیرینی خلق کند.[۲۳] در ۸ مارس سال ۱۹۴۰، در حالی که با برادر بزرگترش سشاما راجو در اوراواکندا، شهر کوچکی در نزدیکی پوتاپارتی زندگی می‌کرد، ظاهراً ساتیا توسط یک عقرب نیش زده شد بود،[۲۴] او هشیاری خود را برای چند ساعت از دست داد. چند روز بعد تغییر قابل توجهی در رفتار ساتیا پدید آمد. نشانه‌های خنده و گریه، فصاحت و سکوت در رفتارش وجود داشت. او شروع کرد به خواندن آیات سانسکریت، زبانی که او هیچ دانش قبلی‌ای در موردش نداشت. پزشکان اعتقاد داشتند که رفتار او تشنج و حمله عصبی است. پدر و مادرش او را به خانه در پوتاپارتی برگرداندند بسیار نگران بودند، او را نزد بسیاری از کشیشان، پزشکان و جن گیرها بردند. در ۲۳ ماه مه ۱۹۴۰، ساتیا اهل خانواده را فراخواند و برای خانواده‌اش پراساد و گل خلق کرد.[۲۵][۲۶] پدر او از دیدن این وضعیت خشمگین شد و فکر می‌کرد که پسرش طلسم شده‌است. او یک ترکه چوب برداشت و تهدید کرد که اگر ساتیا آشکار نکند که واقعاً کیست او را ضرب و شتم خواهد کرد؛ بنابراین ساتیا با آرامش و محکم اعلام کرد «من سای بابا هستم». اواخر سال ۱۹۴۰، ساتیا سای بابا اعلام کرد که او تا به حال هیچ رابطه دنیوی(عاطفی) با کسی نداشته، در این زمان، کم‌کم مریدان به دور او گرد آمدند. در سال ۱۹۴۰، او سفر به مدرس و دیگر نقاط در جنوب هند را آغاز نمود و خیلی زود پیروان بومی زیادی پیدا کرد. در یک حادثه در سال ۱۹۹۳، چهار مرد مسلح به چاقو وارد اتاق خواب او شدند، که انگیزه آنان ترور سای بابا یا به دلیل حسادت بین پیروان و طمع قدرت بوده‌است. سای بابا صدمه‌ای ندید. در طول نزاع و زد و خورد و واکنش پلیس، چهار متجاوز و دو تن از همراهان سای بابا کشته شدند. تحقیقات رسمی صورت گرفته به بسیاری از سوالات در این باره پاسخی نداد.[۲۷][۲۸]

فعالیت‌ها و موسسات[ویرایش]

در سال ۱۹۵۴، ساتیا سای بابا یک بیمارستان عمومی رایگان در روستای پوتاپارتی تأسیس کرد.[۲۹] در ۲۹ ژوئن ۱۹۶۸، ساتیا سای بابا به اولین و تنها سفر خود به خارج از کشور، به کنیا و اوگاندا رفت. در طی یک گفتگو در نایروبی، وی اظهار داشت: "من آمده‌ام تا نور چراغ عشق را در قلب شما روشن کنم و روزبه روز به درخشش و نور آن بیفزایم. من از سوی هیچ مذهب خاصی نیامده‌ام. من مأمور تبلیغ برای یک فرقه یا آیین یا نهضتی خاص نیستم، و نیامده‌ام تا برای خود مرید و شاگرد جمع کنم. من نیامده‌ام تا برای خودم یا هیچ گروه و دسته‌ای مرید و پیرو جذب کنم. من آمده‌ام تا به شما دربارهٔ این آیین یکتاپرستی، این اصل معنوی بگویم.

" در سال ۱۹۶۸، او دهارماکشترا یا ساتیام مندیر را در بمبئی تأسیس کرد.[۳۰] در سال ۱۹۷۳، او شیوا مندیر را در حیدرآباد تأسیس کرد. در ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ او ساندارام مندیر را در چنای افتتاح کرد.[۳۱] در ماه مارس سال ۱۹۹۵، ساتیا سای بابا پروژه‌ای را برای تهیه آب آشامیدنی برای ۱٫۲ میلیون نفر در منطقه مستعد خشکسالی رایالاسیما درمنطقه آنانتاپور در آندرا پرادش شروع کرد.[۳۲]

بیمارستان فوق تخصصی شری ساتیا سای بابادر وایتفیلد در شهر بنگلور

بیمارستان عمومی شری ساتیا سای در وایتفیلد در شهر بنگلور، در سال ۱۹۷۷ افتتاح شده‌است و عمل‌های جراحی پیچیده، مواد غذایی و داروهای رایگان را در اختیار بی بضاعتان قرار می‌دهد. در این بیمارستان تاکنون بیش از ۲ میلیون بیمار را درمان شده‌اند.[۳۳] در سال ۲۰۰۱ بیمارستان فوق تخصصی رایگان دیگری در بنگلور به نفع فقرا تأسیس کرد.

در آوریل ۱۹۹۹ او آناندا نیلایام مندیر در مادورای، تامیل نادو را افتتاح کرد.

ساتیا سای بابا سه مندیر اولیه (مراکز معنوی) را در هند تأسیس نموده‌است. اولین مندیر، در بمبئی در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد، اولی با عنوان "دهارماکشترا" یا "ساتیام". مرکز دوم در حیدرآباد در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد، با عنوان "شیوام" و مرکز سوم در ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ در چنای با عنوان "ساندارام".

دانشگاه شری ساتیا سای، در شهر پوتاپارتی

دانشگاه شری ساتیا سای، که سای بابا رئیس آن بود،[۳۴] سه تا محوطه دانشگاهی دارد، یکی در پوتاپارتی برای مردان یکی در وایتفیلد بنگلور برای مردان و یکی در آنتاپور برای زنان. مؤسسه خیریه او مؤسسه موسیقی کلاسیک هند با نام کالج موسیقی شری ساتیا سای را پشتیبانی می‌کند. هدف آموزشی موسسات بابا، تعالی تحصیلات دانشگاهی همراه با توسعه اخلاق و ارزش‌های انسانی است.

ساتیا سای بابا کرسی استادی در مودناهالی داشت. علاوه بر این، دانشگاه و دانشکده پزشکی ساتیا سای بابا و بیمارستان سطح جهانی و مؤسسه تحقیقاتی با بیش از ۴۰۴۷ مترمربع برای خدمت به مردم بی بضاعت ساخته شده‌است. بابا گفت که بعد از پوتاپارتی، دانشگاه به یک نمونه تبدیل خواهد شد و معنویت همراه با تحصیلات آکادمیک را ترویج خواهد کرد.

مؤسسه علوم عالی پزشکی شری ساتیا سای در پوتاپارتی شامل تسهیلاتی با ۲۲۰ تخت که جراحی و مراقبتهای پزشکی رایگان را ارائه می‌دهد می‌باشد و توسط نخست‌وزیر ناراسیما رائو در تاریخ ۲۲ نوامبر ۱۹۹۱ افتتاح شد. مؤسسه علوم عالی پزشکی شری ساتیا سای در بنگلور یک بیمارستان ۳۳۳ تخت خوابی است برای منفعت فقرا. بیمارستان در ۱۹ ژانویه سال ۲۰۰۱ توسط نخست‌وزیر آتال بهاری واجپایی افتتاح شده‌است. این بیمارستان به بیش از ۲۵۰۰۰۰ بیمار مراقبت‌های پزشکی رایگان ارائه می‌نماید.

مرکز (کانون) معتمدین شری ساتیا سای چندین بیمارستان عمومی، دو بیمارستان تخصصی، بیمارستان چشم و درمانگاه سیار عمومی را اداره می‌کند و اردوگاههای پزشکی در مناطق روستایی و فقیرنشین در هند را راهبرد می‌کند.

همچنین اتحادیه مرکزی شری ساتیا سای چندین پروژه عمده آب آشامیدنی را پایه‌گذاری کرده‌است. یکی از پروژه‌ها در سال ۱۹۹۶ تأمین آب برای ۱٫۲ میلیون نفر در حدود ۷۵۰ روستا در منطقه مستعد خشکسالی آناتاپور در آندرا پرادش به اتمام رسید. دومین پروژه آب آشامیدنی، در سال ۲۰۰۴، به منظور تأمین آب به چنای از طریق یک آبراه بازسازی شده به نام «کانال گانگا ساتیا سای " به اتمام رسید. ام. کارونانیدی نخست‌وزیر تامیل نادو پروژه آب چنای و کمک‌های سای بابا را تحسین کرد. دیگر پروژه‌های آب آشامیدنی انجام شده عبارتند از: پروژه منطقه مداک به نفع ۴۵۰٫۰۰۰ نفر در ۱۷۹ روستا و پروژه منطقه ماهبوبنگر به نفع ۳۵۰٬۰۰۰ نفر در ۱۴۱ روستا. در ژانویه ۲۰۰۷، اتحادیه مرکزی شری ساتیا سای اعلام کرد که پروژه آب آشامیدنی در لاتور، ماهاراشترا شروع خواهد شد. در سال ۲۰۰۸، ۲ میلیون نفر در ایالت اوریسا تحت تأثیر سیل متضرر شدند. به عنوان یک اقدام امدادی، سازمان سوا شری ساتیا سای ۶۹۹ خانه را به عنوان بخشی از فاز اول کارخود در ۱۶ روستا در مارس ۲۰۰۹ ساخت.

برنامه Educare ساتیا سای بابا تأسیس مدارسی در سراسر جهان با هدف پرورش کودکان در پنج جنبه و ارزش انسانی است. در ۳۳ کشور، از جمله استرالیا، مکزیک، انگلستان و پرو مدارسی تأسیس شده‌اند. روزنامه زامبیا تایمز اظهار داشت، تأثیر مثبت ساتیا سای در تاریخ آموزش و پرورش زامبیا بی‌سابقه هست. آرمان‌های سای بابا مبنی بر گنجاندن ارزش‌های انسانی درساختار آموزشی، دید بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش زامبیا را وسعت بخشیده‌است.

در کانادا، مؤسسه فرایزر، سازمان آموزشی و تحقیقاتی مستقل کانادایی، مدرسه ساتیا سای کانادا را به عنوان یکی از بهترین ۳۷ مدارس ابتدایی در انتاریو رتبه‌بندی کرد. مدرسه ساتیا سای دررتبه بندی کلی مؤسسه برای عملکرد علمی از ۱۰ امتیاز کامل ۱۰ را آورد.

در ۲۳ نوامبر ۱۹۹۹، وزارت پست دولت هند، یک تمبر پستی و یک پوشش پستی را در به رسمیت شناختن خدمات ارائه شده توسط ساتیا سای بابا در پرداختن به مشکل تأمین آب آشامیدنی سالم به بخش‌های روستایی منتشر کرد.

ساتیا سای بابا تعداد زیادی مدارس و کالج، بیمارستان، و سایر موسسات خیریه در هند و خارج از کشور تأسیس کرد که ارزش آن به‌طور کلی به روپیه حدود ۴۰۰۰۰ کرور (۹ میلیارد دلار آمریکا) می‌باشد. اگرچه، بالای ۱٫۴ تریلیون روپیه (حدود 31.5bn دلار آمریکا) نیز تخمین زده شده‌است اگرچه هزینه‌ای بالغ بر ۱٫۴ تریلیون روپیه نیز تخمین زده شده‌است.[۳۵]

بیمارستان فوق تخصصی شری ساتیا سای بابادر پوتاپارتی

آشرام‌ها و معابد[ویرایش]

ساتیا سای بابا خیلی از اوقات در آشرام اصلی خود به نام پراشانتی نیایام در پوتاپارتی اقامت داشته‌است. در تابستان گرم او معمولاً به آشرام دیگری می‌رفت. به نام برینداوان، در کادوگودی، وایت فیلد، یک شهر در حومه بنگلور.

گاهی اوقات از آشرام سای شروتی در کودایکانال نیز بازدید می‌کرد.

در سال ۱۹۴۴، معبد برای مریدان ساتیا سای بابا در نزدیکی روستای پوتاپارتی ساخته شده بود. در حال حاضر ازآن به عنوان معبد قدیمی یاد می‌شود.

ساخت پراشانتا نیلایام، آشرام فعلی، در سال ۱۹۴۸ آغاز شد و در سال ۱۹۵۰ تکمیل شد. در سال ۱۹۵۷ ساتیا سای بابا به معبدی در شمال هند سفر کرد.[۳۶][۳۷][۳۸]

دوران پیری، بیماری[ویرایش]

در سال ۲۰۰۴، سای بابا از صندلی چرخدار استفاده می‌کرد و عدم سلامتی وی را مجبور کرد که حضور کمتری در جلسات عمومی داشته باشد. در سال ۲۰۰۳، او دچار شکستگی لگن شد. این حادثه بر اثر لیز خوردن و افتادن یک دانش آموز به همراه صندلی آهنی بر روی سای بابا اتفاق افتاد. پس از آن وی عطایای خود را به مردم از داخل اتومبیل یا صندلی متحرکش اعطا می‌کرد.[۳۹]

اعتقادات[ویرایش]

خلق ویبوتی (خاکستر مقدس) و سایر چیزهای کوچک مانند حلقه، گردنبندها و ساعتها توسط ساتیا سای بابا[۴۰][۴۱] ، در عین حال که باعث شهرت وی بوده‌است بحث‌هایی جنجالی را نیز به همراه داشته‌است. از طرفی مریدانش آن‌ها را نشانه الوهیت می‌دانستند و از طرف دیگر منکران آن‌ها را شعبده بازی می‌پنداشتند. عکس‌های او در میلیون‌ها خانه وجود دارد و بر روی داشبورد اتومبیل‌ها نمایش داده شده‌است، و گردنبندهایی که عکس‌های او در آنهاست، توسط بسیاری از افراد به عنوان نمادی از بخت و اقبال خوب استفاده می‌شود.[۴۲][۴۳][۴۴][۴۵]

وی می‌گفت:

«من برای احیا این اصول در کل جهان تجسم یافته‌ام. معجزات من، کارت دعوتی بیش نیستند؛ معجزه اصلی من، ایجاد تغییر و تحول در درون شما است.»

باگاوان شری ساتیا سای بابا مدعی است یک آواتار است. به گفته خودش او روحانی هیچ‌یک از ادیان نیست و هیچ دینی را تبلیغ نمی‌کند.

تصویری از شیردی سای بابا.

ساتیا سای بابا در سن ۱۴ سالگی "در تاریخ ۲۳ ماه مه ۱۹۴۰" اعلام کرد که روح خداوند در جسم او حضور دارد و او برای هدایت انسان‌ها بر روی زمین ظهور کرده‌است. او خود را سای بابا نامید و گفت که تجسم بعدی»شیردی سای بابا «است که سال‌ها پیش در ایالت»ماهاراشترا" در ده شیردی زندگی می‌کرده‌است.[۴۶]

ساتیا سای بابا می‌گفت: «اساس و دلیل این حضور، مبتنی بر عشق و قدرت الهی است. عشق و قدرتی بی‌نهایت و همه‌جانبه (فراگیر) که در حقیقت تجسم عشق الهی است و قادر است انسان‌ها را از نقاط دور دست کره زمین به دهکده پوتاپارتی بکشاند.»

دوستداران او ادعا دارند «معجزات الهی ساتیا سای بابا که همه روزه در سراسر این کره خاکی مشاهده می‌شود» اما به گفته خودش بزرگ‌ترین معجزه او، قدرت تغییر و ایجاد تحول در انسان‌ها است. من آمده‌ام که هندو، هندوی بهتری، مسلمان، مسلمان بهتری و مسیحی، مسیحی بهتری باشد.» ساتیا سای بابا، خداوند را واحد و بی‌شکل می‌دانست و بر حضور حی، فراگیر و همه‌گیر خداوند تأکید فراوان داشت.[۴۷]

راهی که ساتیا سای بابا پیش پای هر انسانی قرار می‌دهد، مسیری است که از طریق پنج اصل ارزش‌های انسانی، یعنی «ساتیا» راستی، «دارما» درستکاری، «شانتی» صلح، «پرما» عشق الهی و «آهیمسا» عدم خشونت، به خداوند می‌رسد. در حقیقت این همان پنج عنصر وجودی هر دین است که انسان را به سعادت درک حضور حی خداوند راهنمایی می‌کند.

بابا می‌گفت: «من برای احیا این اصول در کل جهان تجسم یافته‌ام. معجزات من، کارت دعوتی بیش نیستند؛ معجزه اصلی من، ایجاد تغییر و تحول در درون شما است.»

ساتیا سای بابا می‌گفت: «در هر دینی که هستید، پیرو هر آیینی که هستید، مسلمان یا مسیحی، هندو یا زرتشتی یا ادیان دیگر، یک مسئله را از یاد نبرید و آن عشق الهی است که هر دین، خواهان زنده کردن آن در پیروان‌اش است.» «برای ترویج رفاه در جامعه، همه ادیان سعی در اشاعه وحدت دارند. شادکامی و سعادت جهان، در شادکامی و رفاه جامعه نهفته‌است. همه ادیان اهمیت والای زهد معنوی را توصیه می‌کنند. همه ادیان از مردم می‌خواهند تا به راه حقیقت بازگردند و ضرورت حصول خصایل نیک را گوشزد می‌کنند. بدین شکل، وقتی عصاره همه ادیان برای بشر یکی است پس چه دلیلی برای اختلافات دینی باقی می‌ماند. راه‌ها متفاوت هستند، اما مقصد یکی است.»[۴۸]

یکی دیگر از نکاتی که ساتیا سای بابا بر آن تأکید فراوان داشت، خدمت عابدانه به خداوند یکتا است. او می‌گفت: «دست‌هایی که خدمت می‌کنند مقدس‌تر از لب‌هایی هستند که دعا می‌کنند» و این خدمت عابدانه در حقیقت، خدمت به انسان‌ها است.

ایجاد مراکز بزرگ احیاء ارزش‌های انسانی، تربیت کودکان و زنان در کل دنیا و بسیاری پروژه‌های اجتماعی دیگر نیز از این جمله هستند. ساتیا سای بابا می‌گفت: «دعا کنید وظایف و کارهای خود را به خوبی انجام دهید. خداوند یکتا بی تردید به دعاهای شما پاسخ خواهد گفت.»

پوتاپارتی در جنوب هند در ایالت «آندرا پرادش» واقع شده‌است که از «بمبئی» با قطار حدود بیست ساعت و از شهر بنگلور حدود ۴ ساعت فاصله دارد. سال‌ها پیش از این، امکانات زندگی در این محل بسیار کم بود.

باگاوان شری ساتیا سای بابا هر روز دو بار برای دارشان (دیدار الهی) به سالن سای کولونت، جایی که مریدان‌اش از سراسر دنیا برای دیدار با او در آن‌جا گردهم می‌آمدند، گام می‌نهاد. سای می‌گفت: شناختن خداوند یکتا یعنی عشق ورزیدن به خداوند یکتا. دانش بدون ارادت و عشق به خدا، نفرت می‌زاید. چنین دانشی به قدرتی منتهی می‌شود که از آن سوءاستفاده خواهد شد. در واقع چنین دانشی، دانش نیست که نادانی محض است.

ساتیا سای بابا بر پیروی از ۹ کد رفتاری تأکید فراوان داشت:

  1. مراقبه روزانه و ذکر نام‌های خداوند متعال
  2. خواندن نیایش و دعا به اتفاق اعضا خانواده به‌صورت هفتگی
  3. شرکت دادن کودکان در برنامه‌های آموزشی معنوی
  4. شرکت جستن در کارهای جمعی امور خیریه و خدمت عابدانه به خداوند
  5. حداقل ماهانه یکبار شرکت در مراسم نیایش و دوایر مطالعاتی معنوی
  6. مطالعه منظم مطالب معنوی
  7. با همگان به نرمی رفتار و گفتگو کردن
  8. پرهیز از بدگویی و غیبت
  9. محدود کردن خواسته‌ها و امیال و صرف وجوه پس‌انداز شده برای خدمت به خداوند از طریق خدمت به همنوعان

ساتیا سای بابا می‌گفت:

«در کالی یوگا هیچ راهی بهتر از خواندن اسماء پروردگار و ستایش او از این طریق برای رهایی انسان وجود ندارد. زیرا خواندن او رحمت و رهایی را به ارمغان می‌آورد. این خوب است و آن بد است. چگونه می‌توان در مورد خلقت پروردگار چنین قضاوت کرد در حالی‌که همه چیز تجلی اراده اوست آن‌گاه که شوکت خداوند را به یاد می‌آورید لرزش شادی است که از قلب می‌جوشد و تبلور هم‌زمان جذبه درونی است که تجربه می‌شود. خداوند را به‌هر طریقی که عبادت کنید جاده سر سپردگی و ارادت بهترین و کوتاه‌ترین راه به سوی اوست.»

ساتیا سای بابا می‌گفت:

«شکیبایی، رکن اصلی تمامی تمرینات معنوی است. برای خردمندان واقعی، فرزانگان و روح‌های بزرگ، شکیبایی همان عظمت ریاضت، ایثار، راستی و تقوی و محبت را دارد. بدون شکیبایی امکان درک حقیقت آتما، وجود نخواهد داشت.»

هفده کتاب به قلم باگاوان ساتیا سای بابا به رشته تحریر درآمده‌است و در این کتاب‌ها به شرح متون گذشتگان یا نیازهای فطری بشر پرداخته‌است.

باگاوان شری ساتیا سای بابا، می‌گفت، در سن ۹۶ سالگی خرقه تهی کرده و هشت سال بعد در جسم دیگری در شهر «میسور» دوباره ظهور خواهد کرد. نام این تجسم الهی «پرماسای بابا» و گسترش دهنده عشق و ادامه دهنده راه شیردی سای و ساتیا سای خواهد بود. ساتیا سای در سخنان خود گفته‌است: «بعد از پرما سای، جهان بار دیگر در صلح و آرامش غوطه خواهد خورد.»

ساتیا سای بابا گفته‌است که نیازی نیست که پیروانش مذهب اصلی خود را رها کنند، وی می‌گوید: «هدف من برقراری ساناتانا دارما است، اعتقاد به یک خدای واحد که توسط بنیان‌گذاران تمام مذاهب معرفی شده‌است؛ بنابراین هیچ‌کسی مجبور نیست مذهب یا خدایی را که مذهبش معرفی کرده رها کند.»

از جنبه بین‌المللی، مریدان ساتیا سای بابا روزانه، یا هفتگی یکشنبه‌ها یا پنج شنبه یا در هر دوروز، برای خواندن آهنگ‌های مذهبی گروهی، نماز، مراقبه روحانی، خدمات اجتماعی و شرکت کردن در "آموزش ارزش‌های انسانی" که با عنوان "بال‌ویکاس " (شکوفایی کودک)، شناخته شده بود و در عین حال از آن به عنوان مدرسه یکشنبه سای هم می‌توان یاد کرد دور هم گرد می‌آمدند.

شهرت برای معجزات و روشن بینی[ویرایش]

مریدان سای بابا می‌گویند که ظاهر شدن ویبهوتی (خاکستر مقدس) و غذا یا اشیاء کوچکی مثل حلقه، گردن بند و ساعت توسط سای بابا را با چشم خود دیده‌اند.[۴۹] در کتاب‌ها، مجلات، مصاحبه‌های فیلم‌برداری شده و مقالات، پیروان ساتیا سای بابا معجزات مختلفی را به او نسبت داده‌اند.[۵۰] مریدان وی از گوشه و کنار جهان گزارش کرده‌اند که ویبهوتی، کوکوم، پودر زردچوبه، آب مقدس، مجسمه برنجی و طلا از خدایان، آب نبات، میوه، سبزی، آمریتا (در اسطورهٔ هند خوراک یا نوشیدنی جاودانی بخش که عصاره‌ای معطر و عسل مانند است)، جواهرات، رشته‌های رنگی، ظاهر شدن نوشته‌هایی در خاکستر و… خود به خود بر روی دیوارها، مبلمان، تصاویر و محرابهای ساتیا سای بابا آشکار و تجسد یافته‌است.[۵۱][۵۲][۵۳][۵۴][۵۵] همچنین مریدان ساتیا سای بابا بر این باورند که او با انتقال درد مریدانش به خویشتن، آن‌ها را از رنج و اندوه رهانیده‌است. ثبت معجزات سای بابا برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ در کتاب سای بابا مرد معجزات که توسط یک خارجی به نام هوارد مورفت نوشته شده بود صورت گرفت.[۵۶] استاد روانشناسی بازنشسته ایسلندی، ارلندور هارالدسون در سال ۱۹۹۷ نوشت که سای بابا به وی اجازه مطالعه معجزاتش را تحت شرایط کنترل شده نداده‌است، اما او از طریق مصاحبه با مریدان و هواخواهان سابقش معجزات مورد ادعای گورو (سای بابا) و آشکارسازی‌ها و خلق کردنهای وی را بررسی کرده‌است.[۴۰] برخی از معجزات گزارش شده شامل معلق بودن در هوا (هم در داخل خانه و هم در خارج از منزل)، به‌طور هم‌زمان دیده شده در بیش از یکجا، ناپدید شدن فیزیکی، تغییر گرانیت (سنگ خارا) به آب نبات قندی، تغییر آب و تبدیل آن به یک نوشیدنی دیگر، تغییر آب و تبدیل آن به بنزین، تولید اشیاهای مورد تقاضا، تغییر رنگ لباس خودش در حال پوشیدن آن، برکت دادن به غذا، درمان بیماری‌های حاد و مزمن، ظاهر شدن در رؤیاها و شهودات افراد، به وجود آوردن میوه‌های مختلف روی یک شاخه از یک درخت، کنترل آب و هوا، تبدیل فیزیکی به خدایان مختلف و ساطع کردن فیزیکی نور درخشان بوده‌است.[۵۷] هارالدسون اظهار داشته‌است که بزرگترین شی خلق شده توسط سای بابا که ادعا شده معجزه بوده‌است و او شا هد آن بوده خلق یک گردنبند به طول ۳۲ اینچ بوده‌است (هر بند آن ۱۶ اینچ).[۵۸] او اظهار داشت که برخی از معجزات نسبت داده شده به ساتیا سای بابا شبیه آن‌هایی است که در کتاب مقدس عهد جدید شرح داده شده‌است. اگر چه شفای برخی از بیماری‌ها توسط سای بابا به‌طور قطع در شهرت وی تأثیرگذار بوده‌است اما در فعالیت‌های سای بابا شفا دادن آنطور که در فعالیت‌های عیسی مسیح وجود داشته دیده نمی‌شود.[۵۹] ساتیا سای بابا پدیده خلق کردن اشیا را خلق الهی می‌داند، اما حاضر نشده‌است که تحت شرایط آزمایشگاهی این معجزات مورد بررسی قرار بگیرند. در گفتمان ۱۹۷۴، او اظهار داشت: قوه باصره نمی‌تواند حقیقت را نمایان کند و فقط اطلاعات کاذب و مبهم می‌دهد. به عنوان مثال، افراد زیادی وجود دارند که فعالیت‌های من را مشاهده می‌کنند و می‌گویند که ماهیت من چنین و چنان است".[۶۰] او در مورد معجزاتش می‌گوید: آن‌هایی که اقرار می‌کنند که من را درک کرده‌اند، دانش پژوهان، یوگی‌ها، صاحبنظران، نیانی‌ها، هستند وهمه آن‌ها می‌دانند که کم‌اهمیت‌ترین و سطحی‌ترین بعد این قدرت که به صورت معجزه آشکار می‌گردد را دیده‌اند و این در تمام اعصار صدق داشته‌است. مردم ممکن است از لحاظ فیزیکی به آواتار (منظور سای بابا است) خیلی نزدیک باشند، اما در وضعیتی به سر می‌برند که از سرنوشتشان بی خبرند. آن‌ها معجزه کوچک را بزرگ جلوه می‌دهند، و این معجزات در مقایسه با شکوه و عظمت من همچون پشه ای در مقابل فیلی است؛ بنابراین، هنگامی که شما در مورد این معجزات صحبت می‌کنید من با خودم از روی تاسف می‌خندم برای اینکه شما با این کار به آسانی از درک واقعیت من خود را محروم می‌کنید.[۶۰]

بررسی‌های انتقادی[ویرایش]

در آوریل سال ۱۹۷۶، ح. ناراسیمهایاه، فیزیک‌دان منطق گرا و معاون رئیس دانشگاه بنگلور، یک کمیته برای بررسی و علمی معجزات و خرافات تأسیس و راهبرد کرد. ناراسیمهایاه سه نامه به ساتیا سای بابا نوشت که به‌طور گسترده‌ای توجه همه را جلب کرد، که در آن علناً او را به چالش کشید که معجزاتش را تحت شرایط کنترل شده انجام دهد.[۶۱] ساتیا سای بابا گفت که او چالش ناراسیمهایاه را نادیده گرفته زیرا رویکرد او مناسب نبوده و اضافه کرد که «علوم باید تحقیقات خود را تنها به چیزهایی که متعلق به حواس بشر است محدود کنند، چون معنویت فراتر از حواس است. اگر می‌خواهید ماهیت قدرت معنوی را بفهمید فقط از طریق مسیر معنوی می‌توانید آن را درک کنید و نه از طریق علم. آنچه که علم می‌تواند حل کند فقط بخش کوچکی از پدیده‌های کیهانی است.»[۶۲] کمیته ناراسیمهایاه در ماه اوت سال ۱۹۷۷ منحل شد. بنا به گفته ارلندور هارالدسون، ایراد رسمی وارد به کمیته نگرش منفی و شاید هم هیاهوهای ایجاد شده در اطراف موضوع بوده‌است. ناراسیمهایاه بی اعتنایی سای بابا به نامه‌های وی را یکی از دلایل متعدد خود برای زیر سؤال بردن کارهای سای بابا معرفی کرده‌است.[۶۳] نتیجه این داستان ایجاد بحث و جدلی چند ماهه در روزنامه‌های هند بود.[۶۴] باساوا پرمناند عقل‌گرای هندی در فیلم مستند بی‌بی‌سی اظهار داشت که او در مورد ساتیا سای بابا از سال ۱۹۶۸ مشغول تحقیق بوده و از نظر او سای بابا در خلق کردن اشیا تقلب می‌کرده‌است. او از سای بابا در سال ۱۹۸۶ بخاطر نقض قانون کنترل طلا، و با استناد به ادعای ساتیا سای بابا در مورد خلق کردن طلا، شکایت کرد. اما شکایت وی رد شد و پرونده مختومه اعلام گردید به همین دلیل او به راهی دیگر متوسل شد و اظهار داشت که در قانون داشتن قدرت معنوی به عنوان حربه‌ای برای دفاع از خود مورد قبول نیست.[۶۵] شعبده بازی به نام جیمز رندی در مورد ساتیا سا بابا و پریمناند نوشته‌است: "بررسی فیلم‌ها و نوارهای ویدئویی معجزات سای بابا نشان می‌دهد که آن‌ها تردستی هستند، دقیقاً مشابه همانی که توسط شعبده بازان هندی، یا ساحران خیابانی انجام می‌شود. سای بابا هرگز قدرت‌هایش را تحت شرایط کنترل شده نشان نداد، بنابراین ادعاهای او کاملاً بی پایه و اساس هستند." برای اثبات پوچ بودن ادعاهای دروغین برخی از رهبران هندی و مدعیان مرد خدا بودن در کشور هند که تعدادشان هم کم نیست پرمنند نامی تمام ترفندهای سای بابا را تقلید کرده و به جهان آن‌ها را نشان داد. "[۶۶] در سال ۱۹۹۵ مستند تلویزیونی گورو باسترز، توسط رابرت ایگل برای کانال ۴ بریتانیا تهیه شد که در آن سای بابا را به تقلب کردن در خلق اشیا متهم می‌کرد.[۶۷] در ۲۳ نوامبر ۱۹۹۲ در کرونیکل دکن در صفحه اول در تیتری تحت عنوان «پرده برداری از سحر و جادوی بابا» به این فیلم اشاره شده بود. اگر چه، هارالدسون اظهار داشت که در بررسی‌های ویدئو DD، محققان شواهدی مبنی بر جعلی بودن خلق اشیا، که توسط دکن کرونیکل ادعا شده بود پیدا نکردند. بر اساس گفته هارالدسون، این ویدئو به سازمانی که مسئول بررسی و رسیدگی به کلاهبرداری‌ها می‌باشد منتقل شده‌است. با وجود اینکه کیفیت پایین ویدئو با کمک فیلترها و سیستم‌های پردازش تصویر پیشرفته رفع گردید هرالدسون اظهار داشت که ویدئو DD شواهدی محکم مبنی بر تردستی نیافته‌است.[۶۸] در سال ۱۹۹۸، میک براون، روزنامه‌نگار انگلیسی در کتاب خود با نام گردشگری معنوی اظهار داشت: ادعایی که در سال ۱۹۷۱ والتر کوان یکی از هواداران آمریکایی در مورد رستاخیز سای بابا بیان داشته خلاف واقع بوده‌است.[۶۹] این نظر او بر اساس‌نامه‌هایی بوده‌است است که توسط پزشکان به مجله ایندین اسکپتیک ارائه شده و توسط پرمنند منتشر شده بود[۶۹][۷۰] براون نیز در همان کتاب به تجارب خود در مورد خلق شدن ویبهوتی از تصاویر ساتیا سای بابا در خانه‌ها در لندن، اشاره داشته و اینکه به نظر او آن‌ها جعلی نبودند. براون با اشاره به ادعاهای ساتیا سای بابا مبنی برداشتن علم لدنی نوشت که «شکاکان، مستنداتی تولید کرده‌اند که به وضوح اختلاف بین تفسیر بابا از رویدادهای تاریخی و پیشگوییهای کتاب مقدس، و محاسبات محرز را نشان می‌دهد»[۶۹] در دسامبر سال ۲۰۰۰، مجله ایندیا تودی داستانی را بر روی جلد آن به چاپ رسانید که توسط شعبده باز پی سی سورکار جونیور نوشته شده و در آن بابا را متهم به تقلب در ادعاهایش کرده بود[۷۱] . مستندهای تولید شده توسط بی‌بی‌سی وشرکت رادیو و تلویزیون دانمارکی، به تحلیل ویدئوهای معجزات مذکور پرداختند و اعلام کردند که آن‌ها تردستی بوده‌اند.[۷۲] در کتاب «نبرد رستگاری: سه سبک مدرن در سنت هندو» نویسنده کتاب لارنس اِی. باب در مورد ساتیا سای بابا نوشته‌است: او هر کسی که هست، بر خلاف آنچه منتقدان وی ادعا می‌کنند قطعاً بیش از یک شعبده باز است. .[۵۰]

بی‌بی‌سی حجم اتهامات منسوب شده به وی را به حدی می‌داند که نیاز به دخالت دولت‌های مختلف در برابر آن ضروری به نظر می‌رسد. او به چند مورد جعل معجزه و سوءاستفاده جنسی متهم شده‌بود ولی مورد بازجویی پلیس قرار نگرفت.[۷۳]

بر اساس گزارشی که بی‌بی‌سی و یکی دیگر از رسانه‌های اروپایی منتشر ساخته‌اند وی متهم به سوی استفاده جنسی از برخی مریدان خود است. گزارش بی‌بی‌سی حاوی مصاحبه با برخی از خانواده‌هایی که از مریدان سای بابا بوده‌اند می‌شود که به شرح اتهامات مربوط به چگونگی تهدیدهای وی و بهره‌برداری جنسی از آنان است، گرچه هوادارن وی این اتهامات را تکذیب کردند.[۷۴]

انتقاد و چالش‌ها[ویرایش]

در سال ۲۰۰۱ ونکوور سان گزارش داد که ساتیا سای بابا به پیروان خود توصیه کرده که با توجه به سرعت بالای گردش اتهامات در سایتهای اینترنتی و چندین روزنامه بهتر است که در اینترنت به جستجو نپردازند.[۷۵] در یک گفتمان عمومی سال ۲۰۰۰، ساتیا سای بابا گفت: «این تعالیم (وداها) بسیار مقدسند امروز مردم همه آن چیزهایی که در تلویزیون و اینترنت می‌بینند را باور می‌کنند ولی به ایمانشان در اظهارات ودیک اعتماد نمی‌کنند. اینترنت مانند یک سطل زباله است. از شبکه درونی پیروی کنید نه از اینترنت.»[۷۶] اتهامات تأیید نشده علیه ساتیا سای بابا که توسط مخالفان و پیروان سابق او ذکر شده‌اند عبارتند از کلاه‌بردار مالی در پروژه‌های خدماتی، انحرافات اخلاقی و قتل.[۷۷] در سال ۲۰۰۴، در انگلستان و در سطح بین‌المللی، بی‌بی‌سی و دیگر شبکه‌های ملی یک فیلم مستند با عنوان "مرتاض مرموز" را به عنوان بخشی از یک برنامه تخت عنوان "دنیای افشا شده "پخش کردند.[۷۸] بیشتر فیلم بر پایه اتهاماتی مبنی بر تحت سو استفاده‌های جنسی قرار گرفتن توسط سای بابا بود که به وسیلهٔ آلایا رام مطرح و ادعا شده یود.[۷۹] و همچنین در این فیلم مصاحبه‌ای با مارک روشه که به مدت ۲۵ سال (از سال ۱۹۶۹) مرید سای بابا بوده‌است پخش گردیده که در آن ادعا می‌کند تحت آزار جنسی توسط سای بابا قرار گرفته‌است.[۷۹] یکی دیگر از برنامه‌های مستندی که با نام "اغوا شدگان سای باباً و توسط تلویزیون ملی دانمارک و شرکت پخش رادیو، (رادیو دانمارک (DR) تولید شد، مصاحبه با افرادی بود که مدعی بودند تحت آزار جنسی قرار گرفته‌اند. در طول یک مصاحبه‌ای با مجله صدای آسیا، آشوک بهاگانی، متولی سازمان سای در بریتانیا، اعلام کرد که اتهامات در مستند "مرتاض مرموز "کاملاً بی‌اساس و غیرواقعی بوده‌اند. بهاگانی اشاره کرد که مریدان هرگز سای بابا را به تنهایی ملاقات نکرده بودند.[۸۰] با وجود این اتهامات، نه ساتیا سای بابا، و نه هیچ‌یک از سازمانهای مرتبط با او، در هیچ دادگاهی به سوء استفاده جنسی یا هر جنایت دیگری محکوم نشدند.[۸۱]

پاسخ به منتقدان[ویرایش]

عموماً مریدان اتهاماتی مانند سوء استفاده جنسی انکار می‌کنند و اظهار می‌کنند که پیروان سابق افرادی کینه جو بودند. مردم دمدمی مزاجی که یک روز ساتیا سای بابا را ستایش می‌کردند و روز دیگر زمانی که بعضی از آرزوهای آن‌ها جامه عمل پوشانده نمی‌شد علیه او می‌شدند.[۸۲] یک از مریدان به نام بیل ایتکن در مجله ویک (هفته) اعلام کرد که داستان‌های منفی در مورد گورو به شهرت ساتیا سای بابا هیچ صدمه‌ای وارد نکرده‌است. او گفت که هر چقدر بدگویی‌های طعنه‌آمیز علیه ساتیا سای بابا بیشتر شد مریدان جدید بیشتری به دیدن او رفته‌اند.[۸۳] در مقاله سقوط الهی، منتشر شده در دیلی تلگراف، آنیل کومار، رئیس سابق مؤسسه آموزشی ساتیا سای، گفت که او بر این باور بود که بحث و جدل بخشی از طرح الهی بابا بوده‌است و همه استادان بزرگ مذهبی در طول زندگی خود با این انتقادات مواجه شده بودند. آنیل کومار همچنین گفت که از دوران کودکی سای بابا اتهامات مختلفی به او وارد شده بود، اما با هر انتقاد او بیشتر و بیشتر پیروز می‌شد.[۸۴] در یک نامه رسمی که در دسامبر ۲۰۰۱ در اختیار عموم قرار گرفت، آتال بیهاری واجپایی (نخست‌وزیر هند و مرید ساتیا سای بابا) پ.ن بهاگاواتی (رئیس سابق دیوان عالی عدالت هند)، رانجانات میسرا (شخص عالیرتبه، کمیساریای حقوق بشر ملی هند و رئیس سابق دیوان عالی عدالت هند)، نجما هپتولا (رئیس اتحادیه بین پارلمانی، سفیر توسعه انسانی ممتاز برنامه عمران سازمان ملل متحد) و شیوراج پتیل (عضو پارلمان هند، سابقاً در لوک سابها و وزیر اتحادیه) همه نامه‌ای را امضا کردند که به شرح زیر بود: "ما عمیقاً از اتهامات غیر واقع بینانه و ساختگی که توسط مخالفان شری ساتیا سای بابا وارد شده‌است نگران و آزرده هستیم. ما منتظر بودیم که رسانه‌های مسئول، واقعیت را قبل از چاپ کردن چنین تهمتهایی، به‌خصوص زمانی که شخصی به عنوان مظهر عشق و خدمت فداکارانه به انسانیت در سراسر جهان مورد احترام است معلوم کنند. از آنجایی که اصول اخلاقی حرفه‌ای توسط رسانه‌ها مشاهده نشده‌است، ما تصمیم گرفتیم تا با امضای این بیانیه این موضوع را عمومی کنیم. در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۰، "روزنامه تایمز هند ". گفت که خشم بابا در برابر منتقدینش نشان ضربه‌پذیری وی در برابر انتقادات منتشر شده در مجله بوده‌است. روزنامه تایمز به نقل از سای بابا نوشت " عیسی مسیح به دلیل حسادت دشمنانش تحت سختی‌های بسیاری قرار گرفت، و به دلیل حسادت عده‌ای به صلیب کشیده شد. بیشتر اطرافیان او نتوانستند کارهای خوب او و تعداد زیاد پیروانش را تحمل کنند. یکی از شاگردان او، یهودا، به او خیانت کرد. در آن روزها یک یهودا وجود داشت، اما امروز هزاران یهودا وجود دارند. همان‌طور که یهودا وسوسه شد تا به عیسی خیانت کند، یهوداهای امروز هم به همین شکل خود را با دروغی می‌فروشند. حسادت انگیزه اتهامات وارد شده به عیسی بوده‌است. "[۸۵] ساتیا سای بابا دربارهٔ اتهامات وارد شده به وی در تاریخ ۲۵ دسامبر سال ۲۰۰۰ پاسخ داد: «برخی از افراد سعی می‌کنند که تصویر سای بابا را لکه دارد کنند. من بدنبال نام و شهرت نیستم؛ بنابراین من با اتهامات آن‌ها چیزی را از دست نمی‌دهم. بزرگی من روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد؛ و حتی اگر آن‌ها اتهامات غلطشان را در همه جهان در نامه‌های گستاخانه انتشار دهند هرگز ذره‌ای از آن بزرگی کم نخواهد شد. بعضی از دوستداران به نظر می‌رسد که در اثر این بیانیه‌های نادرست پریشان شده‌اند. آن‌ها ابداً مریدان واقعی نیستند. پس از شناختن قدرت سای بابا، چرا باید از قیل و قال کردند کلاغ‌ها بترسند. نباید تحت تأثیر نوشته‌های روی دیواها، گفته‌هایی در جلسات سیاسی یا داستانهای مبتذل چاپ شده توسط رسانه‌های چاپی مضطرب شوند.»[۸۶] در سال ۱۹۷۴ در جلد ۱۲ سخنان ساتیا، سای بابا اظهار داشت: «حقیقت و اولوهیت سای هرگز توسط هیچ تهمتی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. هرگز توسط هیچ تاکتیکی متزلزل نمی‌شود، پیشرفتش هرگز متوقف نمی‌شود. به پارس کردنهای آن‌ها توجهی نکنید. حقیقت ممکن است برای یک مدت کوتاهی بوسیله تهمت پوشیده شود، ولی پیروزی قطعی است. نیروی نفرت بوسیله حیله‌های خودش شکست خواهد خورد. آن‌ها برای نابودی خودشان چاله می‌کنند. عمل آن‌ها عکس العملی را به همراه خواهد داشت، ویرانی برای آنهاست.»

سازمان ساتیا سای[ویرایش]

سازمان ساتیا سای گزارش می‌دهد که به‌طور تخمینی ۱۲۰۰ مرکز ساتیا سای بابا در ۱۱۴ کشور وجود دارد.[۸۷] اگر چه، تعیین کردن تعداد پیروان فعال ساتیا سای بابا مشکل است.[۸۸] برآوردها از تعداد ۶ میلیون نفر تا نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر است متفاوت است.[۸۸] در خود هند، سای بابا پیروان مسلطش را از طبقه متوسط بالا، بخش‌های شهری جامعه که آن‌ها بسیار ثروتمند، تحصیلکرده و آشنا با فرهنگ غرب بودند انتخاب کرد. در سال ۲۰۰۲، او ادعا کرد که در ۱۷۸ کشور جهان پیروانی دارد.[۸۹][۹۰] در سال ۲۰۱۱، مدت کوتاهی پیش از مرگش، "واتکینز ری وی یو" او را به عنوان یکی از صد روحانی با نفوذ جهان معرفی کرد.[۹۱][۹۲] در محل اقامت سای بابا، که از زمان مرگ وی مهر و موم شده‌است،[۹۳] ۹۸ کیلوگرم زیور آلات طلا به ارزش تقریبی ۴٫۷ میلیون دلار آمریکا و همچنین ۳۰۷ کیلوگرم زیور آلات نقره به ارزش تقریبی ۳۶۰۰۰۰ دلار آمریکا و مبلغی پول نقد معادل ۲٫۶ میلیون دلار آمریکا به صورت نقدی کشف و فهرست شده‌است.[۹۴] این هدایای مذهبی با پرداخت مالیات آن‌ها به دولت هند به حساب اتحادیه سای در بانک امور خارجه هند واریز شده‌است.[۹۵] طلاجات و دیگر کالاها بعد از فهرست شدن و ارزش‌گزاری در جایی امن نگهداری می‌شوند. در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱، مقامات منطقه اشیای قیمتی دیگری را با ارزشی معادل ۱۷۰۰۰۰ دلار آمریکا در چهار اتاق دیگر کشف کردند، از جمله این اشیا می‌توان به ساعت‌های گران‌قیمت اشاره نمود. اعتقاد بر این است که ارزش کلی آن‌ها به بیش از ۷٫۸ میلیون دلار آمریکا می‌رسد.[۹۶][۹۷][۹۸][۹۹]

همچنین در یاجو مندیر بسیاری از کالاها و متاع‌هایی که به‌طور معمول به عنوان هدیه در مراسم‌های مختلف به مریدان و کسانی که "سوا" (خدمت) می‌کردند اهدا می‌شد، یافت گردید، از جمله هزاران ساری از ابریشم خالص، دهتیز، پیراهن، ۵۰۰ جفت کفش، تعداد زیادی نقره جات و طلا جات" منگالا سوترامز " و سنگ‌های قیمتی مانند الماس.[۱۰۰][۱۰۱][۱۰۲][۱۰۳][۱۰۴]

مرگ[ویرایش]

در ۲۸ مارس ۲۰۱۱، ساتیا سای بابا به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان فوق تخصصی شری ساتیا سای در پراشانتی‌نیلایام در پوتاپارتی، بستری شد.[۱۰۵][۱۰۶] پس از نزدیک به یک ماه بستری بودن در بیمارستان، به دلیل اینکه شرایط جسمانی او به صورت پیشرونده ای بدتر شد، سای بابا در ۲۴ آوریل در 07:40 (IRST) (چهارم اردیبهشت ۱۳۹۰)، در سن ۸۴ سالگی و در محل تولد و زندگی اش بدن جسمانی‌اش را رها کرد.[۱۰۷][۱۰۸]

ساتیا سای بابا پیش‌بینی کرده بود که در سن ۹۶ سالگی خواهد مرد و تا آن زمان سالم خواهد ماند. پس از مرگ او، مشخص شد که او بنابر محاسبه بر اساس تقویم هندوها در هنگام مرگ ۹۶ ساله بوده‌است و محاسبه سن وی بر اساس تقویم سانسکریتی و حرکت ماه بوده‌است.[۱۰۹]

او به مدت دو روز به حالت خوابانده گذارده شد و در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۱ به خاک سپرده شد. حدود ۵۰۰٬۰۰۰ نفر در مراسم خاکسپاری حضور داشتند، در میان آنها، نخست‌وزیر هند، مانموهان سینگ، رئیس کنگره سونیا گاندی، وزیر رئیس‌جمهور گجرات نارندرا مودی و اتحادیه وزیران اس.م. کریشنا و آمبیکا سونی، و همچنین رهبران سیاسی و شخصیت‌های برجسته دیگر وجود داشتند. نخست‌وزیر هند مانموهان سینگ؛ و دالایی لاما[۱۱۰] نیز تسلیت گفتند؛ و کریکت باز مشهور ساچین تندواکار جشن تولد خود را کنسل کرد.[۱۱۱][۱۱۲][۱۱۳][۱۱۴][۱۱۵][۱۱۶][۱۱۷][۱۱۸]

پانویس[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Sathya Sai Baba». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۸ آوریل ۲۰۰۸.
  2. Obituary: Indian guru Sai Baba.
  3. "Sathya Sai Baba passes away".
  4. Edwards, Linda (2001). A Brief Guide to Beliefs: Ideas, Theologies, Mysteries, and Movements. Westminster John Knox Press. p. 137. ISBN 0-664-22259-5. ، یک راهنمای مختصر برای اعتقادات: ایده‌ها، الاهیات، اسرار، و جنبش‌ها.
  5. Babb, Lawrence A. (1991). Redemptive Encounters: Three Modern Styles in the Hindu Tradition. Biography section available online – see google book search: University of California Press. pp. 164–166. ISBN 0-520-07636-2. ، نبرد رستگاری: سه سبک مدرن در سنت هندو. بخش بیوگرافی آنلاین در دسترس است.
  6. Balakrishnan, Deepa (23 November 2007). "Sai Baba turns 82, is still going strong". CNN-IBN. Retrieved 2010-01-06. ، سای بابا در ۸۲ سالگی، هنوز قوی است.
  7. Lochtefeld, James G. (2002). The Illustrated Encyclopedia of Hinduism(Vol. 2 N-Z). New York: Rosen. ISBN 0-8239-2287-1.(pg 583)، دائرةالمعارف مصور از آیین هندو (جلد ۲).
  8. Nagel, Alexandra (note: Nagel is a critical former follower). "Een mysterieuze ontmoeting …: Sai Baba en mentalist Wolf Messing".Tijdschrift voor Parapsychologie 368, vol. 72 nr 4, December 2005, pp. 14–17، ناگل از پیروان انتقادی سابق است.
  9. Lochtefeld, James G. (2002). The Illustrated Encyclopedia of Hinduism (Vol. 1). Rosen. ISBN 0-8239-3179-X. See entry: "Godman". ، دائرةالمعارف مصور از آیین هندو (جلد ۱).
  10. Hummel, Reinhart; Linda W. Duddy (translator) (1984). "Guru, Miracle Worker, Religious Founder: Sathya Sai Baba". Dialogcentret Article in Update IX 3, September 1985, originally published in German in Materialdienst der EZW, 47 Jahrgang, 1 February 1984،"گورو، معجزه آسا، بنیانگذار مذهبی: ساتیا سای بابا".
  11. "Who is Sri Sathya Sai Baba?". Press Trust of India. NDTV. 24 April 2011. Retrieved 25 April 2011،"سری ساتیا سای بابا چه کسی است؟".
  12. About Sathya Sai Baba’s Birthday، دربارهٔ تولد ساتیا سای بابا.
  13. Sai Baba's Birth and Childhood.
  14. The Ratnakaram Raju Family بایگانی‌شده در ۱۰ آوریل ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine، دربارهٔ خانواده شری ساتیا سای بابا.
  15. Lingodbhava:The Symbolic Birth of God in Time and Space.
  16. about Sathya Sai Baba´s mother بایگانی‌شده در ۲۹ مارس ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine.
  17. Babb, Lawrence A. (1991). Redemptive Encounters: Three Modern Styles in the Hindu Tradition. Biography section available online – see google book search: University of California Press. pp. 164–166. ISBN 0-520-07636-2.
  18. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Cultural Contradictions همان وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  19. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Forsthoefel همان وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  20. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Redemptive همان وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  21. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Haraldsson, Erlendur همان وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  22. [Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 John Eade, Christopher Mele: Understanding the City:Contemporary and Future Perspectives]
  23. Hummel, Reinhart; Linda W. Duddy (translator) (1984). "Guru, Miracle Worker, Religious Founder: Sathya Sai Baba". Dialogcentret Article in Update IX 3, September 1985, originally published in German in Materialdienst der EZW, 47 Jahrgang, 1 February 1984.،"گورو، معجزه آسا، بنیانگذار مذهبی: ساتیا سای بابا".
  24. «At the tender age of thirteen, he was stung by a scorpion. Following that, he announced that he was the new incarnation of Shirdi Sai Baba, a saint who had died eight years before Satya was born». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۶ مارس ۲۰۱۲.
  25. On 23 May 1940, Sathya called household members and reportedly materialised prasad and flowers for his family members. His father became furious at seeing this, thinking his son was bewitched. He took a stick and threatened to beat him if Sathya did not reveal who he really was.
  26. On 23 May 1940, Sathya called household members and reputedly materialised Prasad and flowers for his family members. His father became furious at seeing this, thinking his son was bewitched, and asked him who he was. To this Sathya announced calmly and firmly “I am Sai Baba”, a reference to Sai Baba of Shirdi.
  27. Madhusoodan, M K (25 April 2011). "Sathya Sai Baba escaped murder attempt". Daily News and Analysis،"ساتیا سای بابا از تلاش برای کشتنش فرار کرد".
  28. Much has been written about the murders in Sathya Sai's apartments on June 6, 1993. Six deaths occurred in Sathya Sai's apartments that night. Two of Sathya Sai Baba's attendants, his personal valet Radhakrishna Menon and a young male servitor, Sai Kumar Mahajan, Chief of Puttaparthi Police 1993were killed بایگانی‌شده در ۵ مارس ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine.
  29. "Sathya Sai Baba passes away, leaves behind Rs 40,000-cr worth empire with no clear succession plan". Economic Times.quote: Sai Baba leaves behind a wide network of charitable institutions, hospitals, schools, colleges, which some estimate to be worth about Rs 40,000 crore سای بابا تعداد زیادی شبکات موسسات خیریه، بیمارستانها، مدارس، کالج‌ها بعد از خود به جای گذاشت.
  30. 1968 - Sai Baba's Visit to Dharmakshetra, Mumbai.
  31. Sundaram - A Prasanthi Nilayam in Chennai.
  32. «In March 1995 he started the water project to provide drinking water to 1.2 million people in the drought-prone Rayalaseema region in Anantapur». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ سپتامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۶ مارس ۲۰۱۲.
  33. Sri Sathya Sai Super Specialty Hospital, Whitefield (suburb of Bangalore), Karnataka, India[پیوند مرده].
  34. «The Sri Sathya Sai Institute of Higher Learning (Deemed to be University) was founded on November 22, 1981, by Bhagavan Sri Sathya Sai Baba». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۶ مارس ۲۰۱۲.
  35. Sri Sathya Sai University, Prasanthi Nilayam Campus بایگانی‌شده در ۲۰ اوت ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine,.
  36. Chaitanya Jyoti.
  37. Hill in Prashanthi Nilayam with statues of Hanuman, Krishna, Shirdi Sai Baba, Shiva, Buddha, Christ, Zarathustra-Photo.
  38. The Hanuman Temple is located in the village of Puttaparthi at the northern end of the Gopuram road.
  39. Balakrishnan, Deepa (23 November 2007). "Sai Baba turns 82, is still going strong". CNN-IBN. Retrieved 2010-01-06. "However, he has been confined to a wheelchair for over two years now and his failing health has forced him to make fewer public appearances." بایگانی‌شده در ۲۵ اوت ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine، اگر چه او محدود شده‌است به صندلی چرخ دار برای بیش از ۲ سال و ناکامی او در سلامتی او را مجبور کرده‌است که جلسات عمومی کمتری داشته باشد.
  40. ۴۰٫۰ ۴۰٫۱ Haraldsson, Erlendur, Miracles are my visiting cards – An investigative inquiry on Sathya Sai Baba, (1997 revised and updated edition published by Sai Towers, Prasanthi Nilayam, India), p. 55, ISBN 81-86822-32-1، معجزات کارت دعوتهای من هستند، پرسش تحقیقاتی در مورد سای بابا. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «Haraldsson, Erlendur» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  41. 37. Priyanka P. Narain (May 17, 2011.). "Succession wait sparks rumours, confusion",Livemint. Retrieved jun 9, 2011.
  42. Urban, Hugh B. (2003). "Avatar for Our Age: Sathya Sai Baba and the Cultural Contradictions of Late Capitalism". Religion (Elsevier) 33 (1): 82. Retrieved 2010-01-05 بایگانی‌شده در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine،"آواتار برای عصر ما: ساتیا سای بابا و تناقضات فرهنگی سرمایه داری اخیر.
  43. Murphet, Howard (1977), Man of Miracles, Weiser, ISBN 0-87728-335-4، مرد معجزات.
  44. Schulman, Arnold (1971). Baba. Viking Press. pp. 122–124. ISBN 0-670-14343-X
  45. Masoud Kheirabadi (March 2005). Sri Satya Sai Baba. Infobase Publishing. pp. 28–. ISBN 978-0-7910-8104-4. , Retrieved 24 April 2011.
  46. Richard Weiss, Victoria University of Wellington – The Global Guru: Sai Baba and the Miracle of the Modern; Available بایگانی‌شده در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine، ریچارد وایس، دانشگاه ویکتوریا از ولینگتون – گورو جهانی: سای بابا و معجزه مدرن.
  47. Charlene Leslie-Chaden (2004). A compendium of the teachings of Sri Sathya Sai Baba. Sai Towers Publishing. p. 526. Retrieved 24 April 2011 بایگانی‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine، خلاصه‌ای از تعالیم سری ساتیا سای بابا. انتشارات برج سای p. 526. بازیابی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۱.
  48. Staff (23 Nov 2003). "Sathya Sai Speaks Volume 36 (2003): 20. Mother's Role in Human Values". Sri Sathya Sai Books and Publications Trust. Retrieved 2010-01-06، سخنان سای بابا جلد ۳۶.
  49. Nagel, Alexandra (note: Nagel is a critical former follower) "De Sai Paradox: Tegenstrijdigheden van en rondom Sathya Sai Baba"/"The Sai Paradox contradictions of and surrounding Sathya Sai Baba" from the magazine "Religieuze Bewegingen in Nederland, 'Sekten' "/"Religious movements in the Netherlands, 'Cults/Sects' ", 1994, nr. 29. published byFree University of Amsterdam press, (1994) ISBN 90-5383-341-2]، تناقضات پیرامون ساتیا سای بابا.
  50. ۵۰٫۰ ۵۰٫۱ Babb, Lawrence A. (2000) [1986]. Redemptive Encounters: Three Modern Styles in the Hindu Tradition. Prospect Heights, Illinois: Waveland Press Inc.. LCCN 85-28897. ISBN 1-57766-153-2. OCLC 45491795]، سه سبک مدرن در سنت هندو. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «Redemptive Encounters» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  51. [Kent, Alexandra Divinity and Diversity: a Hindu revitalization movement in Malaysia, Copenhagen Nias Press, first published in 2005,ISBN 87-91114-40-3, page 125]، تجدید حیاط آیین هندو در مالزی.
  52. Nair, Yogas, "Raisins, ash raise eyebrows", The Post 19 April 2006,Available online.
  53. India Express, "Sai Baba in a DDA flat?" by Rekha Bakshi, Available online بایگانی‌شده در ۲۰ فوریه ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine، سای بابا در تخت DDA?.
  54. [Brown Mick, The Spiritual Tourist, Ch: "The Miracle In North London", pp. 29–30, 1998]،farsi google معجزه در شمال لندن.
  55. Sathya Sai Baba Shiva Shakthi, on Gurupournima Day, 6 July 1963, in Sathya Sai Speaks III 5, 19.) Available online، سخنان ساتیا سای بابا قسمت سوم.
  56. Sai Baba – Man Of Miracles, Howard Murphet, 1971, The McMillan Company of India Ltd [3]، سای بابا مرد معجزات.
  57. [Haraldsson, op. cit, pp. 43]، اظهارات هارالدسون.
  58. [Haraldsson, op. cit., pp 239–241].
  59. [Haraldsson, op. cit., pp 231].
  60. ۶۰٫۰ ۶۰٫۱ "Who is Sai?". Sathyasai.org. 1974-06-09. Retrieved 2010-01-06، سای بابا کیست؟.
  61. [Haraldson, op. cit, pp 204–205].
  62. Interview given by Sathya Sai Baba to R. K. Karanjia of Blitz News Magazine in September of 1976 Available online، مصاحبه با ساتیا سای بابا.
  63. [Haraldsson, pp 209].
  64. [Haraldsson, op. cit., pp. 206].
  65. Tanya Datta (17 June 2004). "Sai Baba: Goan or con man?". BBC News. Retrieved 4 January 2010.
  66. Baba.html James Randi (1995). An encyclopedia of claims, frauds, and hoaxes of the occult and supernatural. St. Martin's Press. p. 205. OCLC 32167512.
  67. "Eagle & Eagle". Eagletv.co.uk. Retrieved 2010-01-07. Clip بایگانی‌شده در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine.
  68. [Haraldsson, op. cit., pp 300, 295–301].
  69. ۶۹٫۰ ۶۹٫۱ ۶۹٫۲ [Mick Brown, The Spiritual Tourist, 1998, Bloomsbury Publishing, Chapter In the House of God, pp. 73–74].
  70. [Hislop, John S. My Baba and I 1985 published by Birth Day Publishing Company, San Diego, California ISBN 0-9600958-8-8, Chapter The Resurrection of Walter Cowan, pages 28–31
  71. «India Today, "A God Accused", 4 December 2000 Available online». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۱. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۱.
  72. Eamon Hardy, Tanya Datta (2004). Secret Swami(Documentary). BBC News. Retrieved 4 January 2010.، راز سوامی (مستند).
  73. بی‌بی‌سی
  74. «Secret Swami». BBC NEWS. ۱۱ June, ۲۰۰۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  75. [The Vancouver Sun, 27 February 2001, Holy man? Sex abuser? Both?]، مرد مقدس؟ منحرف؟ یا هر دو؟.
  76. http://www.sssbpt.info/ssspeaks/volume33/sss33-17.pdf
  77. [Palmer, Norris W. "Baba's World". In: Forsthoefel, Thomas A.; Humes, Cynthia Ann (eds.) (2005). Gurus in America. Albany, NY: State University of New York Press. p. 116. ISBN 0-7914-6574-8]، جهان سای بابا.
  78. "Programmes | This World | Secret Swami". BBC News. 2004-06-11. Retrieved 2010-01-07.
  79. ۷۹٫۰ ۷۹٫۱ Eamon Hardy, Tanya Datta (2004). Secret Swami(Documentary). BBC News. Retrieved 4 January 2010.
  80. Payal Nair (26 June 2004). "New Allegations Of Abuse Against Sai Baba". Asian Voice.، اتهامات جدید و سوء استفاده علیه سای بابا.
  81. Jain, Sandhya (31 March 2009). "Move to malign Sai Baba fails". The Pioneer، اتهام به سای بابا با شکست روبرو شد.
  82. [b Palmer, Norris W. "Baba's World". In: Forsthoefel, Thomas A.; Humes, Cynthia Ann (eds.) (2005). Gurus in America. Albany, NY: State University of New York Press. p. 117. ISBN 0-7914-6574-8].
  83. Aitken, Bill (27 November 2005), Miracle of Welfare.
  84. [Brown, Mick (2000-10-28). "Divine Downfall". Daily Telegraph].
  85. Rao, Manu (26 December 2000), Sai Baba lashes out at detractors.
  86. [Sathya Sai Speaks Vol.33, pg.389]، سخنان ساتیا سای بابا قسمت سی سوم.
  87. "The Sai Organization: Numbers to Sai Centers and Names of Countries". Sathyasai.org. Retrieved 2010-01-06، سازمان سای: تعداد مراکز سای و اسامی کشورهای.
  88. ۸۸٫۰ ۸۸٫۱ Adherents cites Chryssides, George. Exploring New Religions. London, UK: Cassells (1999) (10 million) بایگانی‌شده در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۰ توسط Wayback Machine، بررسی ادیان جدید (حدود ۱۰ میلیون نفر در سال ۱۹۹۹).
  89. Bradsher, Keith (2002-12-01). "A Friend in India to All the World".The New York Times. Retrieved 13 January 2010، روزنامه نیویورک تایمز: دوستان در هند به تمام جهان.
  90. Palmer, Norris W. "Baba's World". In: Forsthoefel, Thomas A. ; Humes, Cynthia Ann (eds.) (2005). Gurus in America. Albany, New York: State University of New York Press. pp. 97–98. ISBN 0-7914-6574-8، گورو در آمریکا.
  91. "Sai Baba turns 84". Thestar.com.my. 2009-12-03. Retrieved 2010-01-06 بایگانی‌شده در ۲۱ مه ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine، سای بابا در ۸۴ سالگی.
  92. 100 Spiritual Power List by Watkins | Esoteric News بایگانی‌شده در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine،100 فهرست قدرت معنوی واتکینز، اخبار باطنی.
  93. Express News Service (May 31, 2011). "Trust hesitant on unlocking Sai Babas residence". CNN-IBN. Retrieved Jun 9, 2011. بایگانی‌شده در ۳ ژوئن ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine، سپرده‌های محل اقامت قفل نشده سای بابا.
  94. Deccan Herald, Tuesday 17 June. 2011, "Huge amount of gold, silver, cash found in Sai Baba's Chamber"، مقدار زیادی از طلا، نقره، پول نقد موجود در اتاق سای بابا.
  95. Deccan Herald, "Goods found believed to have been gifted by devotees from all over the world. Perfumes, sarees form Sai Baba's Inventory", Hyderabad, July 23, DHNS، کالاهای یافت شده به نظر می‌رسد که هدیه شده توسط مریدان از سراسر جهان.
  96. "Sathya Sai Baba trust worth Rs 1.4 lakh crore?". CNN-IBN. Apr 26, 2011. Retrieved jun 9, 2011 بایگانی‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine، سپرده سای بابا به ارزش ۱٫۴ لک کرور.
  97. Amarnath K. Menon (April 25, 2011). "Up in the Heir: The secret world of Sathya Sai Baba's Rs 40,000 cr empire". India Today. Retrieved Jun 9, 2011، امپراتوری ۴۰ هزار کروری جهان اسرار سای بابا.
  98. Indo-Asian News Service (April 24, 2011). "Sai Baba's death leaves question mark on Rs 40,000 crore empire". Deccan Herald. Retrieved jun 9,2011، مرگ سای بابا علامت سؤالی بجا گذاشت در مورد امپراتوری ۴۰ هزار کرور.
  99. "What’s inside Sathya Sai’s personal chamber?". Zee News. June 2, 2011. Retrieved Jun 9, 2011.، چه چیزی در درون اتاق شخصی سای بابا هست؟.
  100. "Assets worth Rs77L seized at Sai ashram". Times of India. 3 July,2011، دارایی به ارزش Rs77L در تصرف آشرام سای بابا.
  101. "Treasure island: Sai Baba's gold trove". Press Trust of India. 17 June 2011. بایگانی‌شده در ۹ نوامبر ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine، جزیره گنج: گنجینه طلا سای بابا.
  102. G.S. Radhakrishna (June 17, 2011). "Open sesame! Baba & his chamber of secrets". The Telegraph of India. and this graphic، بازکردن گنجه! بابا و اتاق اسرارش.
  103. "Three-day count at Baba’s ashram yields treasure". The Times of India. July 21, 2011. بایگانی‌شده در ۱۵ اوت ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine، شمارش سه روزه بازده گنج در آشرام بابا.
  104. Radio Sai's E-Journal. Sri Sathya Sai Central Trust Press Meet, June 28, 2011.
  105. "Sai Baba in stable condition: Hospital". Hindustan Times. 2011-04-05. Retrieved 2011-04-24 بایگانی‌شده در ۹ مه ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine، هندوستان تایمز: بیمارستان -سای بابا در شرایط پایدار.
  106. "Baba's health condition 'stable'". The Times of India. 2011-04-06. Retrieved 2011-04-24، خبرگزاری تایم هند :شرایط پایدار سلامتی بابا.
  107. سای بابا، رهبر معنوی هندی درگذشت بی‌بی‌سی
  108. "Spiritual leader Sathya Sai Baba passes away". The Times of India. 2011-04-24. Retrieved 2011-04-24، خبرگزاری تایم هند :سای بابا رهبر معنوی درگذشت.
  109. Sri Philip M. Prasad, Malayalam Daily. Kerala, India: Apr 25, 2011. "What Baba has foretold was indeed correct. According to the Roman calendar he has completed 84 years. But one can note that generally in all of Baba’s discourses Baba had been referring to the star (lunar) basis in calculations. In Indian astrology there are 27 stars in a month starting with Aswathy and ending with Revathy. Accordingly a year of 12 months is composed of 324 days. Sai Baba was born on 23 November 1926. From that day till 24 April 2011 there were a total of 30,834 days. If this is divided with 324, we get 95 years and 54 days. Accordingly, under the star basis of calculation he was in his 96th year having completed 54 days when he left his physical body."، "آنچه که بابا پیشگویی کرد در واقع درست بود. با توجه به تقویم رومی او ۸۴ سالگی را تکمیل کرد. اما یکی از نکاتی که می‌توانید توجه داشته باشید این است که به‌طور کلی در همه گفته‌های بابا اشاره شده‌است به ستاره (قمری) بر اساس محاسبات. در طالع بینی هندی ۲۷ ستاره در یک ماه وجود دارد، آغاز می‌شوند از Aswathy و با پایان می‌یابند به Revathy. بر این اساس اینکه یک سال از ۱۲ ماه از ۳۲۴ روز تشکیل شده‌است. سای بابا در ۲۳ نوامبر سال ۱۹۲۶ متولد شد و از آن روز تا ۲۴ آوریل ۲۰۱۱ در مجموع ۳۰۸۳۴ روز وجود دارد. اگر این است به ۳۲۴ تقسیم شود، ۹۵ سال و ۵۴ روز به دست خواهیم آورد. بر این اساس او در سن ۹۶ سالگی بدن فیزیکی خود را ترک کرد. "
  110. "Dalai Lama Mourns Sri Sathya Sai Baba's Death". 25 April 2011. Retrieved 29 May 2011، دالایی لاما برای مرگ سای بابا سوگواری کرد.
  111. "Last rites of Sathya Sai Baba begin". 2011-04-27. Retrieved 2011-04-27،" آخرین مراسم ساتیا سای بابا آغاز می‌شود".
  112. "Indian guru Sai Baba died in hospital – Central & South Asia". Al Jazeera English. Retrieved 2011-04-24، سای بابا گورو هند در بیمارستان فوت کرد.
  113. "Sathya Sai Baba buried in Puttaparthi". DNA. 27 April 2011. Retrieved 2011-04-27، سای بابا در پوتاپارتی به خاک سپرده شد.
  114. "Tearful farewell to Sathya Sai Baba". CNN-IBN. 27 April 2011. Retrieved 2011-04-27 بایگانی‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine، بدرود گریان سای بابا.
  115. "L.K.Advani Reaction on Sathya Sai Baba`s Death :TV9 – Mirchi 9 – Telugu News . Andhra News . Hyderabad . Andhra . India . Brain . Studies . University". Mirchi9.com. Retrieved 2011-04-24 بایگانی‌شده در ۲۳ مارس ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine، واکنش به فوت سای بابا.
  116. "L.K.Advani Reaction on Sathya Sai Baba's Death, TV9 – L.K.Advani Reaction on Sathya Sai Baba's Death at". 70mmonline.com. Retrieved 2011-04-24 بایگانی‌شده در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine، واکنش به فوت سای بابا.
  117. "Religion Obituaries; Satya Sai Baba". The Telegraph. 24 April 2011، درگذشت مذهب.
  118. "Sathya Sai Baba passes away, leaves behind Rs 40,000-cr worth empire with no clear succession plan". Economic Times.quote: Sai Baba leaves behind a wide network of charitable institutions, hospitals, schools, colleges, which some estimate to be worth about Rs 40,000 crore، مجله اقتصادی تایمز نقل کرد که: سای بابا تعداد زیادی شبکات موسسات خیریه، بیمارستانها، مدارس، کالج‌ها بعد از خود به جای گذاشت به ارزش تخمینی ۴۰ هزار کرور.

پیوند به بیرون[ویرایش]